De STIHL carburateurverwarming: tegen de vorst

Op STIHL kettingzagen met carburateurverwarming kan je ook in de winter vertrouwen. De verwarming verhindert ijsvorming en zorgt ervoor dat de machine rimpelloos blijft werken.

A STIHL MS 462 C-M petrol chainsaw with carburettor heater being carried among moss-covered tree trunks in a forestBenzin-Kettensäge MS 462 C-M mit Vergaserheizung im Wald zwischen moosbedeckten Baumstämmen

Carburateurverwarming: altijd opgewarmd aan het werk

Om het even welk weer het is, je kan STIHL kettingzagen met carburateurverwarming altijd zonder problemen gebruiken bij koude temperaturen. De ingebouwde, elektrische carburateurverwarming met temperatuurafhankelijke in- en uitschakelregeling verhindert ijsvorming op de carburateur bij lage temperaturen en zorgt ervoor dat de brandstof ongehinderd kan blijven stromen, zodat je zonder problemen blijft werken. Als er een elektrische carburateur in een kettingzaag zit, is er ook altijd een greepverwarming ingebouwd. Je herkent STIHL kettingzagen met elektrische carburateurverwarming en greepverwarming aan de letters ‘V-W’ in de naam van het model.

De elektrische carburateurverwarming: de werking in detail

Over de noodzaak van een carburateurverwarming

Onmiddellijk nadat de brandstof uit de carburateursproeiers komt, wordt de brandstof in gas omgezet. Door dat vergassen koelt de temperatuur van de aangezogen lucht ongeveer 9° C af. De lucht die op die manier afgekoeld wordt, kan minder luchtvochtigheid transporteren. Ze condenseert dus in de carburateur en slaat neer in de buurt van de gasklep. Het probleem: als de temperatuur van de aangezogen lucht ongeveer tussen +3 °C en +10 °C ligt, kan er een ijslaagje komen in de buurt van de gasklep. Daardoor wordt de diameter van de carburateur kleiner, de machine verliest aan vermogen en valt op een gegeven moment uit.

Als de temperatuur van de aangezogen lucht onder +3 °C valt, dan is de vochtigheid in de lucht te laag. IJsvorming is dan niet meer mogelijk. Als de luchttemperatuur ongeveer +10 °C of hoger is, zit er weliswaar vocht in maar door de warmte is er zeker geen ijsvorming.

Dit is de vuistregel: vooral in de herfst (november/december) en in de vroege lente (maart/april) kan je temperaturen verwachten die een carburateurverwarming onmisbaar maken.

Met sneeuw bedekte open plek in het bos tussen kale bomen

Twee systemen, één doel

Je kunt de vorming van ijskristallen aan de gasklep van de carburateur vermijden met een simpele truc: je verwarmt het circuit van de carburateur. Dat kun je op twee verschillende manieren aanpakken:

In de motormachines die niet voor professioneel gebruik zijn, zorgt de voorverwarming van de aanzuiglucht voor de juiste temperatuur in de carburateur. Dat passieve systeem verhoogt, zoals de naam het al zegt, de temperatuur van de aangezogen lucht. Hiervoor gaat een klep open en de warme lucht uit het deel van de warmtecilinder wordt naar het deel met de luchtfilter geleid. Kritische temperaturen die tot ijsvorming kunnen leiden worden op die manier vermeden zodra de motor enkele minuten draait. De gebruiker moet de klep op tijd in de winterpositie ‘open’ zetten. Wij raden aan dat in de dezelfde periode te doen die geldt voor winterbanden: van oktober tot april.

De elektrische carburateurverwarming zit geïntegreerd in bepaalde professionele machines van STIHL voor de bosbouw. Bij dit actieve systeem wordt automatisch een verwarmingselement geactiveerd dat de carburateur verwarmt, zodra de kritische temperaturen worden bereikt. De gebruiker hoeft dat niet manueel in te stellen. Het verwarmingselement wordt via een aparte generator aan het ventilatorwiel van stroom voorzien. Deze generator zorgt tegelijk ook voor de spanningstoevoer voor de greepverwarming, die altijd samen met de elektrische carburateurverwarming in de machines van STIHL voor bosbouwprofessionals is ingebouwd. Je herkent modellen met deze functies aan de letters V-W in de productnaam.

Beide systemen zijn vooral nodig tijdens de eerste 10 minuten na de opstart. Daarna volstaat de stralingswarmte van de motoren meestal om de kritische temperatuurzone te vermijden.

De carburateurverwarming van STIHL

De elektrische carburateurverwarming van STIHL bestaat uit twee elementen: een verwarmingselement op elektriciteit en een thermische schakelaar. Het verwarmingselement zit voor de carburateur. De technische schakelaar bevindt zich, afhankelijk van de uitvoering, aan het sluitdeksel aan de kant van de pomp van de carburateur of is direct aan het verwarmingselement aangebracht.

De stroomtoevoer van de carburateurverwarming gebeurt automatisch via de verwarmingsgenerator. Zodra de temperatuur van de carburateur lager is dan de kritische temperatuur van +10 °C, schakelt de thermische schakelaar het verwarmingselement in. Door de verwarming wordt de ijsvorming in de carburateur effectief verhinderd en de motor draait zonder problemen.

Arbeider in veiligheidsuitrusting van STIHL werkt gezekerd aan een hoge boomstam voor een bos en bergen

Welke voordelen heeft de elektrische carburateurverwarming van STIHL?

Met de STIHL carburateurverwarming kan je ook bij lage temperaturen altijd vertrouwen op je STIHL machine. In detail wil dat zeggen: geen haperingen, geen onregelmatige werking van de motor, geen motor die stilvalt bij lage toerentallen of inactief gas, minder vaak de nood om de carburateur in te stellen bij koude temperaturen, een duidelijk betrouwbare koude start van je motormachine. Een ander voordeel van de elektrische carburateurverwarming van STIHL: het verwarmingselement warmt de carburateur op, maar er stroomt geen brandstof door de carburateurverwarming. Je hoeft je dus in tegenstelling tot automatische carburateurverwarmingen, die gebruikmaken van de warmte van de cilinder, geen zorgen te maken over een extra complicatie in de motor. Bovendien heeft deze relatief eenvoudige inrichting van de STIHL carburateurverwarming het voordeel dat het totale gewicht van je motormachine niet nog hoger wordt.

Is een carburateurverwarming als optie verkrijgbaar?

De elektrische carburateurverwarming van STIHL zit niet standaard in elke kettingzaag. Wij rusten kettingzagen die bij elk weertype gebruikt kunnen worden in principe uit met een elektrische carburateurverwarming. Op dit moment zijn dat professionele kettingzagen voor de bosbouw. Onze elektrische carburateurverwarmingmodules zijn ook op maat gemaakt van deze kettingzagen. Daarom zijn ze niet als optie verkrijgbaar voor andere kettingzaagmodellen. Heb je nog vragen over het thema carburateurverwarming? Een STIHL dealer in je buurt beantwoordt die met veel plezier.

De elektrische carburateurverwarming samengevat:

  • De elektrische carburateurverwarming van STIHL verhindert dat er ijskristallen ontstaan in carburateur.
  • STIHL kettingzagen draaien dankzij de elektrische carburateurverwarming ook zonder problemen bij koude temperaturen.
  • De elektrische carburateurverwarming van STIHL is geen aanvulling bij de motor, maar een zelfstandig systeem.
  • De elektrische carburateurverwarming van STIHL is niet als optie verkrijgbaar.
  • Kettingzagen van STIHL met een elektrische carburateurverwarming herken je aan de ‘V’ in de modelnaam.
  • STIHL kettingzagen met elektrische carburateurverwarming hebben ook altijd een greepverwarming (‘V-W’).

Wat is een elektrische carburateurverwarming? 
Een elektrische carburateurverwarming is een systeem om de carburateur op te warmen. Zo wordt de vorming van ijskristallen in carburateur verhinderd en blijft je kettingzaag ook bij lage temperaturen onder 10 °C gegarandeerd zonder haperingen werken. Een elektrische carburateurverwarming verwarmt met een verwarmingsaggregaat aan de carburateur van buitenaf. Ze staat dus los van de werking van de carburateur van een kettingzaag.