Breda, 16.10.2018

STIHL Groep

Lichte stijging van de omzet en nieuwe digitale activiteiten

  • Een sterke euro en ongunstige weersomstandigheden remmen de omzet af
  • De verkoop van de nieuwe STIHL accugrasmaaiers overtreft de verwachtingen
  • Intelligente oplossingen voor Smart Forest, Smart Garden en Smart Landscaping

„Ondanks ongunstige weersomstandigheden en een sterke euro was het afzetvolume van de STIHL Groep iets hoger dan vorig jaar ", zo verklaarde de Voorzitter van de Directie van STIHL, Bertram Kandziora, op de STIHL persconferentie op 18 september. Vooral benzineproducten hadden een belangrijk aandeel in die positieve ontwikkeling. „Het toont duidelijk aan dat onze traditionele producten met een benzinemotor een belangrijk segment zijn en dat op termijn ook zullen blijven", benadrukte Dhr. Kandziora. Maar ook tuinmachines, vooral accugrasmaaiers, registreerden een bovengemiddelde stijging. Van januari tot augustus 2018 werd een omzet van 2,65 miljard euro gerealiseerd. Dat is een kleine daling van 1,7 procent. Bij ongewijzigde wisselkoerseffecten zou de omzet met 4,1 procent gestegen zijn in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door een sterke euro leidde de omrekening van valuta op de belangrijkste markten van STIHL - vooral in de VS, maar ook in Brazilië – echter tot een lichte daling van de omzet. Korte groeiseizoenen, vooral in West- en Centraal-Europa en in Noord-Amerika, door een lange, koude winter en een zeer warme zomer droegen eveneens bij tot een vertraging van de groei.

De verkoop van de nieuwe STIHL accugrasmaaiers overtreft de verwachtingen

De afgelopen acht maanden is de totale omzet van de STIHL Groep licht gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. „Met uitzondering van Noord-Amerika presteren bijna alle kernmarkten inmiddels beter dan vorig jaar ", verklaarde de Voorzitter van de STIHL directie. In West-Europa is de omzet duidelijk gestegen na een lange winter. Deze groei is hier vooral terug te voeren op een grote vraag naar accuproducten van STIHL. In Azië en Afrika registreerde de onderneming een omzetstijging met dubbele cijfers.
In West-Europa was er een grotere vraag naar STIHL kettingzagen en accugrasmaaiers, die in het begin van het jaar werden geïntroduceerd in het kader van de merkverandering. Zo is de omzet van de STIHL accugrasmaaiers hier meer dan verdubbeld. De voorzitter van de STIHL directie benadrukte: „Onze omzetverwachtingen in het segment van de accugrasmaaiers werden duidelijk overtroffen. De positieve reacties van onze klanten wijzen erop dat wij met de omschakeling van het groene VIKING productassortiment naar het wereldwijd bekende merk STIHL de juiste strategie volgen. Wij verwachten dat de merkverandering de omzet een duidelijke boost zal geven in 2019. "
Het aantal personeelsleden van de STIHL Groep is opnieuw gestegen. Op de referentiedatum 31 augustus 2018 telde de onderneming wereldwijd 16.928 medewerkers; dat is een stijging van 11 procent."

Omzet op de Duitse markt hoger dan vorig jaar ondanks de droogte

STIHL kende op de Duitse markt een goede start in het jaar 2018. De omzet kende voor benzinekettingzagen, accuproducten en robotmaaiers een positieve ontwikkeling. De eerste lente- en vervolgens zomertemperaturen vanaf april hebben deze trend in de hand gewerkt. „Vervolgens liet de aanhoudende droogte in veel regio's van Duitsland zich steeds duidelijker voelen. De situatie was vergelijkbaar met de zomer van 2003", zei Dhr. Kandziora. Ondanks die extreme weersomstandigheden lag de omzet toch iets hoger dan vorig jaar. „Voor de herfst rekenen wij erop dat wij bij goed weer de dynamiek van het begin van het jaar weer kunnen opnemen.

Omzet- en personeelsstijging in het Duitse hoofdkantoor

De omzet van het Duitse hoofdkantoor, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, is in de eerste acht maanden met 6 procent gestegen tot 804 miljoen euro. Ook de tewerkstelling is toegenomen. „Wij konden heel wat vacatures invullen vooral in de afdelingen accu, elektrische machines, Connected Products en IT ", verklaarde Dhr. Kandziora. Op de referentiedatum 31 augustus 2018 waren er 4.957 mensen tewerkgesteld in het hoofdkantoor. Dat stemt overeen met een personeelsgroei van 8 procent. In totaal zijn er 3.885 medewerkers aan de slag in Waiblingen, 265 in Ludwigsburg, 737 in Prüm-Weinsheim en 70 in Wiechs am Randen. Sinds het begin van het jaar tot eind augustus werden bovendien 168 tijdelijke contracten omgezet in contracten voor onbepaalde duur.
Er wordt ook sterk geïnvesteerd in de opleiding van personeel. STIHL verhoogt het aantal nieuwe opleidingsplaatsen van momenteel 75 in 2018 tot 104 voor het opleidingsjaar 2019. Pas vorig jaar nog had de onderneming het aantal nieuwe opleidingsplaatsen verhoogd van 60 tot 75 voor het jaar 2018. Goed voor een totale stijging van 73 procent in twee jaar tijd. Met de opleiding tot gespecialiseerd informaticus pakt STIHL bovendien uit met een nieuw beroepsprofiel. „Onze geëngageerde medewerkers vormen de basis van het succes van onze onderneming. Onze inspanningen op het vlak van opleiding, en onze investeringen in eigen personeel geven ons de kracht om ook in de toekomst te blijven groeien", benadrukte de voorzitter van de STIHL directie.

Nieuwe intelligente oplossingen voor Smart Forest, Smart Garden en Smart Landscaping

Het afgelopen jaar heeft de onderneming nieuwe domeinen, structuren en werkmethoden ingevoerd om de ontwikkeling van STIHL producten met digitale functies te ondersteunen. „Dat werpt nu zijn vruchten af. Op het vlak van Smart Garden, Smart Forest en Smart Landscaping hebben wij intelligente oplossingen en Connected Products ontwikkeld die het werk in de natuur en in de eigen tuin nog meer verlichten voor onze klanten ", verkondigde Dhr. Kandziora. Voor de Smart Garden biedt STIHL een intelligent systeem voor tuinbesproeiing en een robotmaaier; beide kunnen met een app worden aangestuurd.
In het domein Smart Forest heeft de onderneming Virtual en Augmented Reality concepten voor producttraining uitgewerkt, en de wereldwijd eerste benzinekettingzaag met een elektronisch gestuurde dosering van de brandstof ontwikkeld. De nieuwe software LogBuch – een proefproject van Forst 4.0 – biedt gebruikers in de bosbouw een intelligente oplossing voor de geolokalisering van een object, bijvoorbeeld een boom. De opgeslagen gegevens worden doorgestuurd naar het webbased logboeksysteem. Hierin worden gesproken notities automatisch omgezet in tekst, en de informatie over de overeenkomstige geopunten worden op een digitale kaart weergegeven.
Onder de noemer STIHL connected werkt de onderneming aan een cloudoplossing voor een efficiënt, digitaal vlootbeheer dat voordelen biedt voor de tuinbouw en landschapsonderhoud alsook gemeenten. „Daarnaast bieden wij tuiniers en landschapsverzorgers nu reeds een communicatie- en organisatieplatform met de softwareoplossing MemoMeister, wat hun werk aanzienlijk verlicht", zei Dhr. Kandziora. MemoMeister is een product van de startup Freiraum, waarin STIHL sinds het begin van het jaar een participatie heeft.

Nieuwe STIHL producten

Op de internationale mediadag stelde STIHL aansluitend op de persconferentie tal van nieuwe producten voor.

  • Benzinekettingzagen: met de MS 500i presenteert STIHL de eerste kettingzaag ter wereld met elektronische brandstofinjectie die in serie wordt geproduceerd. De zaag is in de loop van dit voorjaar verkrijgbaar bij STIHL dealers. Dankzij de injectietechnologie versnelt de kettingzaag van 0 naar 100 km/h in slechts 0,25 seconden. Het prestatiegewicht van 1,24 kg/kW is bij seriekettingzagen tot nog toe ongeëvenaard. „De zaag de wij u vorig jaar als prototype hebben voorgesteld, beschikt over een uitstekende startmodus en garandeert vanaf het begin een optimale motorprestatie ", aldus Dhr. Kandziora.
  • Smart Garden Hub: met de nieuwe STIHL GCI 100 wordt de sprinklerinstallatie een smart systeem. De intelligente techniek stuurt de besproeiing aan in de tuin, maar ook op grotere oppervlakken zoals parken en sportvelden. Een app op de smartphone of tablet stuurt de Smart Garden Hub aan. Het waterverbruik kan zo tot 50 procent worden verminderd. Het intelligente systeem kan via de cloud bepaalde producten van andere producenten herkennen en er verbinding mee maken.
  • Cloudoplossing: dankzij STIHL connected kunnen professionele gebruikers in gemeenten of bedrijven voor landschapsverzorging hun machineparken en de inzet van personeel digitaal beheren. De sensor op de machine – de STIHL Smart Connector – registreert de werkuren en stuurt ze via de smartphone of tablet van de gebruiker door naar de STIHL cloud. De gebruikers ontvangen via het STIHL connect pro portaal een gedetailleerd overzicht van de status van hun machines, en belangrijke gegevens zoals gebruikswijze, gebruiksduur of geplande onderhoudsbeurten. Dit zorgt voor een betere coördinatie van het machinepark en de dagelijkse werkprocessen.
  • Robotmaaiers: de robotmaaier STIHL iMow RMI 422 PC vult in het kader van de merkverandering vanaf het voorjaar 2019 het productassortiment van STIHL aan. Dankzij de iMow-app kunnen gebruikers hun maaier aansturen via smartphone of tablet. Bij de planning van de maaibeurten kan de iMow optioneel ook rekening houden met weersvoorspellingen.
  • Accugrasmaaiers: voor professioneel groenonderhoud in geluidgevoelige omgevingen presenteerde de onderneming het prototype van een nieuwe accugrasmaaier: de STIHL RMA 765 V. Die is uitgerust met een grote snijbreedte van 63 cm, en is zeer wendbaar dankzij de zero-turn-functie van de voorste wielen. De onderhoudsvrije EC-motor staat garant voor een lange levensduur. De maaier werkt op een 36-volt-lithium-ion-accu uit het STIHL PRO accusysteem.
  • Accuheggenschaar op steel: bij het COMPACT accusysteem breidt STIHL het assortiment uit met de lichte heggenschaar HLA 56. Met de verstelbare mesbalk kan de gebruiker zowel boven het hoofd als verticaal en over de grond snoeien.
  • Hogedrukreiniger: de vier nieuw ontwikkelde hogedrukreinigers STIHL RE 100, RE 110, RE 120 en RE 130 PLUS zijn geschikt voor frequente schoonmaak van voertuigen tot en met reinigingswerken op het terrein. De vier machines beschikken  over een werkdruk tot 135 bar, en over een hoogwaardige roterende sproeier met sterk reinigingsvermogen. De nieuwe hogedrukreiniger RE 90 is een licht en compact instapmodel met een bijzonder aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding.

Het wereldkampioenschap Stihl TIMBERSPORTS® voor het eerst in Groot-Brittannië

Het wereldkampioenschap van de Stihl TIMBERSPORTS® Series komt voor het eerst naar Groot-Brittannië. Op 19 en 20 oktober vindt in de Echo Arena in Liverpool de internationale seizoenfinale van de koningsklasse in het sporthouthakken plaats. De beste atleten ter wereld strijden met elkaar om de titel van Wereldkampioen 2018 in een ploegenklassement en individuele wedstrijden. Het afgelopen jaar domineerden de atleten uit Nieuw-Zeeland zowel het ploegenklassement als de individuele ranking.

Downloads

Beeldmateriaal:
  • Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 3.47 MB
    :

    Bertram Kandziora, CEO van STIHL, ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: accuproducten, digitale oplossingen en de merkverandering van VIKING naar STIHL geven het bedrijf een boost.

  • Download foto (.jpg)1535 x 2303 px, 3.01 MB
    :

    STIHL CEO Dr. Bertram Kandziora presenteert intelligente oplossingen op de persconferentie in Waiblingen. Zo is er bijvoorbeeld de robotmaaier STIHL iMow RMI 422 PC die via een app bestuurd kan worden.

  • Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 1.64 MB
    :

    STIHL CEO Dr. Bertram Kandziora op de persconferentie in Waiblingen.

Alle foto's weergeven

  • Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 3.47 MB
    :

    Bertram Kandziora, CEO van STIHL, ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: accuproducten, digitale oplossingen en de merkverandering van VIKING naar STIHL geven het bedrijf een boost.

  • Download foto (.jpg)1535 x 2303 px, 3.01 MB
    :

    STIHL CEO Dr. Bertram Kandziora presenteert intelligente oplossingen op de persconferentie in Waiblingen. Zo is er bijvoorbeeld de robotmaaier STIHL iMow RMI 422 PC die via een app bestuurd kan worden.

  • Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 1.64 MB
    :

    STIHL CEO Dr. Bertram Kandziora op de persconferentie in Waiblingen.

Cookies op de STIHL website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de STIHL website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK