De STIHL 4-MIX®-motor: grote kracht en een laag gewicht, vernieuwend brandstofgebruik, eenvoudig in gebruik, de voordelen van 2-takt- en 4-takt-motoren.
28.09.2021
De 4-MIX®-motor van STIHL werd zo ontwikkeld dat alle aspecten van bediening en functionaliteit de gebruiker zo goed mogelijk ondersteunen. In tegenstelling tot andere viertaktmotoren wordt de STIHL 4-MIX®-motor gevuld met het gewone benzine-oliemengsel (verhouding 1:50, bijvoorbeeld STIHL MotoMix). Daardoor kan je deze motor overal inzetten zonder in te boeten op het versnellingsaspect. De 4-MIX®-motor van STIHL bereikt zijn hoogste draaimoment met een naar vergelijking laag brandstofverbruik. Hierdoor stoot hij weinig schadelijke stoffen uit. De compacte constructie van de 4-MIX®-motor van STIHL zorgt voor een voordelig gewicht-vermogen en een trillingsarme werking. Bovendien overtuigt hij met zijn aangename geluid.
De 4-MIX®-motor van STIHL werkt, zoals de naam het al doet vermoeden, in vier cycli: aanzuigen, verdichten, werken, uitstoten. In detail ziet dat er dan zo uit:
De krukas draait, de zuiger beweegt in de cilinder naar onder, de inlaatklep gaat open, er stroomt een vers mengsel de verbrandingskamer in. Wat bijzonder is: de aandrijving van de kleppen in de STIHL 4-MIX®-motor en de carter zijn via een bypass-boorgat verbonden met het aanzuigkanaal. Dankzij dit innovatieve motorontwerp komt er bij elke beweging van de zuiger een brandstof-lucht-oliemengsel tot in beide componenten van de motor. Dat zorgt ervoor dat de 4-MIX®-motor altijd perfect gesmeerd is. Op die manier hoeft de olie niet meer zo regelmatig vervangen te worden.
Terwijl de zuiger naar beneden beweegt ontstaat er overdruk in de carter. Daardoor wordt het mengsel uit de carter door behuizing van het nokkenwiel naar het aanzuigkanaal en daarna naar de verbranding gestuurd. Onderweg worden alle smeerpunten gesmeerd. De zuiger in de STIHL 4-MIX®-motor draait weer naar boven, het mengsel in de verbrandingsruimte wordt samengedrukt.
In de bovenste positie van de zuiger, op het zogenaamde bovenste dode punt, is het mengsel in de STIHL 4-MIX®-motor het sterkst verdicht. Kort voor het bovenste dode punt wordt bereikt, zorgt de bougie er met een vonkje voor dat het mengsel wordt verbrand. Door deze vervroegde ontsteking wordt het mengsel in de verbranding efficiënt verbrand zonder veel residu’s achter te laten. De ontsteking duwt de zuiger bovendien weer naar onder. De energie belandt bij het functie-element van je machine.
Voor de zuiger zijn laagste positie, het onderste dode punt, heeft bereikt, opent het nokkenwiel de uitlaatklep binnen in de STIHL 4-MIX®-motor. Dan worden de uitlaatgassen die ontstaan zijn bij de volgende opwaartse beweging van de zuiger door het uitlaatkanaal uit de verbranding gedrukt. En nu kan alles weer van voren af aan beginnen.
Om de start van de STIHL 4-MIX®-motor te vereenvoudigen heeft elke motor een ingebouwd, automatisch decompressiesysteem. En dat werkt zo: bij de start van de 4-MIX®-motor wordt een klep in de motor een beetje geopend door de centrifugale kracht. Een deel van de compressiedruk kan door deze kleine opening ontsnappen. Zo wordt de kracht die je nodig hebt om de motor te starten effectief gereduceerd. Zodra het startertoerental door de eerste werkcycli wordt overschreden, wordt de automatische decompressie-inrichting automatisch gedeactiveerd en de 4-MIX®-motor blijft met de volle compressie efficiënt en krachtig werken.
De toppers onder onze motorsystemen zijn allebei innovatief, sterk en bijzonder efficiënt. Wij hebben de belangrijkste basisgegevens van de systemen in onderstaande tabel verzameld.
STIHL 2-MIX-motor | STIHL 4-MIX®-motor |
---|---|
Efficiënt brandstofgebruik | Optimale omzetting van het beschikbare vermogen |
Lagere bedrijfskosten | Plaatsonafhankelijk gebruik |
Krachtige aandrijvingswaarden | Bijzonder hoog draaimoment |
Compacte bouwwijze | Lage belasting van schadelijke stoffen |
Wat is de STIHL 4-MIX®-motor? |
De 4-MIX®-motor van STIHL is een viertaktmotor, die dankzij het tanken met het olie-benzinemengsel geen onderdelen voor een oliecircuit nodig heeft. Daardoor kan hij ondanks zijn compacte constructie evenveel kracht geven. |